Scholen en kdv
Logopedie is niet alleen voor kinderen die al kunnen praten. De pre-verbale ontwikkeling is de basis om taal te leren en te leren communiceren. Leidsters kunnen al snel merken welke baby minder goed kauwt of drinkt of contact maakt met andere kinderen/leiders(sters).
Logopedie STG is gespecialiseerd in de pre-verbale logopedie en kan na een observatie gerichte tips geven om daar verder mee te oefenen. Hierbij zal overleg met en uitleg aan de ouders een grote rol spelen.
Al op de dreumes-peuter leeftijd kunnen achterstanden opvallend zijn. Met de juiste sturing kunnen er grote stappen gezet worden om de achterstand te verminderen of zelfs helemaal weg te werken. Zoals Paul Watzlawick (1974) beschreef: “Het is onmogelijk om niet te communiceren”. Ieder gedrag is een vorm van communicatie. We communiceren verbaal en non-verbaal. Hoe jonger het kind, hoe meer het non-verbaal zal communiceren. Logopedie STG kan helpen bij problemen in de communicatie en behandeld ook kinderen in de dreumes-peuter leeftijd.
Communicatie is eindeloos en vindt plaats op inhouds- (betekenis van de boodschap) en betrekkingsniveau (de relatie tussen de mensen die communiceren).
Een goede samenwerking tussen alle professionals die bij een kind betrokken zijn is van groot belang voor de voortgang. Het kind is de meeste tijd op school en krijgt daar, naast logopedie, vaak ook extra ondersteuning. Als kinderen zich goed voelen bij het leren kunnen ze zich optimaal ontwikkelen. Elk kind is uniek en daardoor blijft het altijd een uitdaging om voor ieder kind een passend plan te maken. Door het kind op de juiste manier te motiveren, worden er stappen gezet. Soms zijn dat kleine stappen en soms grote. Het is belangrijk om te blijven kijken wat voor ieder kind mogelijk is. Daarbij is een goede afstemming met de leerkracht, Ab-er, Ib-er en ouders ontzettend belangrijk.
Bij Logopedie STG zetten wij ons ervoor in om de lijntjes zo kort mogelijk te houden. Zo blijven we van elkaar op de hoogte en weten we welke stappen er gezet worden. Zo zal er geregeld gemaild worden over de voortgang. Ook overleggen om de voortgang te bespreken zijn onmisbaar. Wij doen dit via videobellen, telefoon of persoonlijk.
Logopedie STG staat voor: spraak-taal-gedrag, waarbij het laatste wat minder bekend is bij logopedie. Toch staat het naar ons idee centraal aan het begin van elke behandeling. Elk mens, hoe jong ook, leert vaardigheden te automatiseren en daaruit volgt een gedragspatroon. Als we iets willen veranderen zal het gedrag ook mee moeten veranderen. Gedrag is er altijd; gewenst of ongewenst. Wij vinden het belangrijk om achter het gedrag van het kind te kijken; hoe voelt het zich werkelijk, waar speelt onvermogen, angst of onzekerheid een rol? Wij helpen het kind door het de handvatten te geven die het nodig heeft. Door het te motiveren om te bereiken wat nodig is. En door het kind zich goed te laten voelen.
Gedrag is ook communicatie. En communicatie, verbaal en non-verbaal, is een essentiële dagelijkse activiteit. Een kind met gedragsproblemen, is een kind met communicatieproblemen. Als het gedrag veranderd, zal het kind beter in staat zijn te communiceren. Het is daarom ontzettend belangrijk dat de kwaliteiten benut worden van elk kind.