De eerste stap van elke logopediebehandeling is de aanmelding. U kunt uw kind bij ons aanmelden als u een verwijzing heeft. De verwijzing krijgt u van uw huisarts of behandeld arts. Bij de logopedie STG is het niet mogelijk om zonder verwijzing te starten met de intake. U kunt zich aanmelden via de website. Klik hier om u direct aan te melden.
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging per email en nemen we contact op voor het maken van een eerste afspraak.
Op basis van de eerste intake wordt er samen met u een plan gemaakt voor verder logopedisch onderzoek. Het eerste onderzoek is afhankelijk van de hulpvraag. Het onderzoek kan uitgevoerd worden door middel van een observatie en/of een test. Een onderzoek kan soms uit meerdere sessies bestaan. Met de hieruit verkregen gegevens wordt besloten of een behandeling gestart kan worden. Het is mogelijk dat de logopedist na onderzoek concludeert dat een andere specialist beter past bij de problematiek.
Als behandeling nodig blijkt, wordt er een behandelplan opgesteld en besproken. Er wordt een verslag gemaakt van het intake gesprek, het onderzoek en het behandelplan. Die zal in overleg met u gedeeld worden, naar de verwijzer en of andere betrokkenen worden verzonden via zorgmail.
De logopedische behandeling bestaat uit sessies die vaak wekelijks of twee wekelijks plaats vinden. In sommige gevallen wordt in overleg besloten tot twee sessies per week.
Een sessie duurt 25 minuten waarin ook de oefeningen voor thuis worden besproken. In de praktijk zijn alle faciliteiten en materialen aanwezig voor de behandeling. Na verwijzing kan ook een thuisbehandeling worden ingezet. In bijzondere gevallen (zoals tijdens de corona lockdown) kan via een speciale app ook logopedie op afstand worden aangeboden.
De behandelperiode is sterk afhankelijk van de hulpvraag en de omstandigheden. Gemiddeld beslaat een behandeltraject 15 sessies.
Een behandelsessie duurt 25 minuten en ziet er over het algemeen als volgt uit:
- 5 min evaluatie meegegeven oefeningen
- 15 min client gebonden oefentijd
- 5 min bespreken nieuwe adviezen/ oefeningen voor thuis
Het is belangrijk om als begeleider/ouder bij de behandeling aanwezig te zijn om te zien op welke manier de oefeningen het beste resultaat hebben. Is dit niet mogelijk, dan is het alsnog van groot belang om de oefeningen op de juiste manier aan te bieden. Er kan dan gezocht worden naar alternatieven, zoals opnames.
PROMPT (Prompts for Restructuring Oral Muscular Phonetic Targets) methode als ondersteuning bij spraakproblemen. Hierbij wordt door middel van drukpunten op het gezicht ondersteuning gegeven aan de spraakspieren van de cliënt. Zo kan de cliënt voelen hoe de spraakklanken gevormd worden.
PROMPT is het meest bekend als een tactiel-kinesthetische (aanraken en voelen) benadering waarbij een logopedist zijn/haar handen op het gezicht van de cliënt legt om zijn/haar kaak, lippen en tong te leiden om correct te bewegen om woorden te vormen
In Nederland heeft 10% van de kinderen onder de acht jaar en 5% van de kinderen boven de acht jaar een articulatiestoornis. Articulatiestoornissen kunnen een belemmering zijn in het dagelijks leven. Logopedische therapie middels de PROMPT-methode© kan voor deze problematiek een uitkomst bieden. Deze methode gaat uit van een filosofie volgens een conceptueel kader, waarin wordt aangenomen dat al het gedrag, ook spraak, een resultaat is van interactie tussen externe en interne factoren. De techniek die bij de PROMPT-methode© hoort is het aanbieden van ‘prompts’. Deze prompts zijn complex en niet door iedereen uit te voeren. Wanneer er wordt behandeld middels de PROMPT-methode© wordt er door de logopedist verteld dat ouders thuis geen prompts bij hun kind hoeven te maken.
Een holistische benadering:
Wat ons onderscheidt bij PROMPT is onze holistische benadering van therapie. We bepalen systematisch waar motorische storingen optreden met behulp van onze speciale (alleen voor ons unieke) beoordelingsinstrumenten en iets dat we het conceptuele raamwerk noemen dat ons helpt bij het bepalen van prioriteiten in de behandeling. Communicatie is een interactie tussen het sociaal-emotionele vermogen om contact te maken met anderen, het cognitief-linguïstische begrip van taal en het fysiek-zintuiglijke vermogen om bepaalde woorden te produceren. Als een van deze gebieden verstoord of vertraagd is, wordt het vermogen van de cliënt om te communiceren beïnvloed.
Het belang van functionele spraak:
We richten ons op woorddoelen die relevant zijn en betekenis hebben voor de cliënt, zodat hij/zij verbonden en gemotiveerd is met wat hij/zij leert. De logopedist zal een motiverende activiteit of spel bedenken waarbij het woord herhaald kan worden. Vervolgens zal de logopedist zijn of haar handen gebruiken om de motorische bewegingen te ondersteunen terwijl de cliënt oefent met het zeggen van die woorden. Het aanleren van nieuwe motorische vaardigheden vergt veel oefening en familieleden zijn essentieel voor het bieden van ondersteuning.
De logopedist zal specifieke woorden (lexicon) kiezen om zich te richten op de motorpatronen waarin een cliënt ervaring moet hebben bij het gebruik van functionele spraakinteracties. Als een cliënt bijvoorbeeld de neiging heeft om met opeengeklemde kaak of beperkte kaakopening te spreken, zal de logopedist woorden kiezen die klanken bevatten zoals ‘ah’. Sommige doelwoorden en -zinnen kunnen ‘aan’, ‘mama’, ‘pop’ of ‘allemaal weg’ zijn.
Is PROMPT therapie iets voor jou?
Een evaluatie door een door PROMPT opgeleide logopedist is de enige manier om erachter te komen of een cliënt geschikt is voor PROMPT-therapie. PROMPT-therapie wordt gebruikt bij een groot aantal kinderen en volwassenen met motorische spraakproblemen. De meest voorkomende cliënten hebben motorische spraakstoornissen, articulatieproblemen of zijn non-verbale kinderen. Veel cliënten met afasie, apraxie/dyspraxie, dysartrie, pervasieve ontwikkelingsstoornissen, hersenverlamming, verworven hersenletsel en autismespectrumstoornissen hebben baat gehad bij PROMPT-therapie.
Ga voor meer informatie naar promptinstitute.com
Tan-Soderberg methode bij Taalproblemen (Xavier Tan kinderpsychiater/ Stichting Dysphatische Ontwikkeling) en gaat uit van de taalmotivatie van de cliënt. Als dit niet via taal kan, wordt het visuele ingezet door middel van tekenen en opschrijven wat de cliënt bezig houdt. Dit wordt als middel ingezet om te leren praten, omdat het net als een boek herhaald kan worden en aansluit bij de belevingswereld van de cliënt en dagelijkse communicatiesituaties ondersteund.
Leespraat wordt ingezet bij zowel spraak- als taalproblemen.
ABA principes bij ernstige gedragsproblemen olv een BCBA
Totale Communicatie waaronder: spraakcomputer, picto’s, plaatjes en Nederlands met Gebaren (NmG) bij een algehele ontwikkelingsachterstand.
Linc (Luisteren in een nieuwe context) wordt ingezet bij kinderen met Auditieve Verwerkingsproblemen.
Voor ondersteuning van de ouder-kind relatie werk ik met Praten doe je met zn tweeën.
Beweging wordt ingezet om spraak uit te lokken of te ondersteunen.
Er kunnen bewegingsspelletjes gedaan worden en ritmische oefeningen om het spreken te ondersteunen.
Spel wordt ingezet om op een natuurlijke manier spraak-taal-gedrag aan te leren. Het nodigt uit tot contact, imitatie en beurtwisseling.
Na het behalen van bepaalde behandeldoelen en in overleg met u wordt een nieuw onderzoek gedaan. Mocht dit onderzoek aanleiding geven tot het beëindigen van de behandeling dan zal dit met u worden besproken. Indien de resultaten aantonen dat er onvoldoende voortgang is, zal met u worden besproken hoe het vervolg verloopt.
Als de behandeling wordt afgesloten wordt een eindverslag gemaakt en met u gedeeld. Het kan ook voorkomen dat er een controle afspraak gemaakt wordt om terugval te voorkomen.
Aan het eind van de behandeling krijgt u via e-mail een enquête toegestuurd voor het cliëntentevredenheidsonderoek. Graag horen wij hoe u de logopedische zorg heeft ervaren. De enquête is anoniem.
Heeft u klachten of tips? Dan horen wij dit graag. Wij werken er altijd aan om onze kwaliteit optimaal te houden.