gedrag
Communicatie is naar mijn idee onlosmakelijk verbonden aan gedrag. Met gedrag laat iemand zien wat er niet gezegd kan of hoeft te worden.
Logopedie is communicatie en dus ook verbonden aan gedrag.
We willen dat er ander gedrag aangeleerd wordt in de communicatie, zodat we elkaar beter kunnen begrijpen.
“Leer mij hoe ik het wel kan doen”
Hierbij is het belangrijk om te kijken naar de motivatie van degene die het gedrag moet of wil aanleren. Is er sprake van iets niet of juist wel iets willen?
“Pragmatiek is het vermogen om taalstructuur aan te passen aan de gesprekspartner, de context en de situatie.” Wegener-Sleeswijk en van den Dungen 1994.
Omdat elke context en situatie weer anders kan zijn, werk ik graag nauw samen met ouders, leerkrachten en andere disciplines om de sociale vaardigheden op het gebied van:
Luistervaardigheden, communicatievevaardigheden , conversatievaardigheden en verhaalopbouw te verbeteren (pragmatiek)
Bij ernstige gedragsproblemen zal ik doorverwijzen naar een orthopedagoog of psycholoog.
Slechte concentratie bij luisteropdrachten snel afgeleid (teruggetrokken)
Geen geduld hebben om uitleg te krijgen (snel in emotie schieten)
Moeite met samenspelen (niet tot spel komen met anderen)
Niet op de beurt kunnen wachten (steeds door een ander heen praten)
Agressief / passief in sociale interactie (moeite met inzetten van communicatie)
Niet aan de regels houden (moeite met taalbegrip, grenzen opzoeken)