Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden Logopedie STG
De betrokken partijen
- De eenmanszaak Logopedie STG, gevestigd aan de Galvanistraat 7, 6716 AE te Ede ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 83662103, mevr. L.A.M. (Lucia) Kulhavy, hierna te noemen: de ‘logopediepraktijk’;
- De voor logopediebehandeling aangemelde persoon en of zijn/haar ouder(s)/begeleider(s)1. Hierna te noemen: de ‘cliënt’.
De logopediepraktijk en cliënt hierna gezamenlijk ook te noemen ‘partijen’ of afzonderlijk ‘partij’.
Overwegende dat
- de logopediepraktijk logopedie aanbiedt;
- de cliënt zich voor behandeling tot de logopediepraktijk heeft gewend;
- partijen afspraken hebben gemaakt over het verlenen van logopedie;
- partijen in deze overeenkomst de gemaakte afspraken willen
1 Zie voor meer informatie over handelingsbekwaamheid van minderjarigen en wettelijke vertegenwoordigers www.nvlf.nl.
Artikel 1 Definities
In deze overeenkomst wordt onder de navolgende begrippen verstaan:
Prestatie | een prestatie zoals omschreven in de beleidsregel prestatiebeschrijving voor logopedie van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) | |
Declaratie | de vergoeding die de logopediepraktijk bij de zorgverzekeraar of cliënt voor een prestatie in rekening brengt | |
Logopedist | de behandelend logopedist die is ingeschreven in het Kwaliteitsregister Paramedici en werkzaam bij de logopediepraktijk | |
Artikel 2 Logopedie
- Partijen komen overeen dat de logopediepraktijk logopedie aan de cliënt verleent conform het behandelplan zoals besproken tijdens de intake of na onderzoek.
- De logopedist geeft uitleg over de behandeling. Van de cliënt wordt verwacht dat actief wordt meegewerkt aan de behandeling en dat oefeningen overeenkomstig de instructies van de logopedist worden uitgevoerd. Partijen geven elkaar alle informatie die nodig is om tot een goede uitvoering van deze overeenkomst te komen.
- Een goed behandelresultaat is van meerdere factoren afhankelijk en zal per logopedisch doel worden ingeschat. De logopedist spant zich ervoor in dat een zo goed mogelijk resultaat wordt behaald.
- Na een afgesproken aantal behandelingen volgt evaluatie en wordt het behandelplan zo nodig aangepast.
Artikel 3 Behandelafspraken
- De behandelingen logopedie vinden plaats in de logopediepraktijk, tenzij partijen (schriftelijk) anders overeengekomen zijn.
- De behandelfrequentie wordt bepaald door de logopedist. Afhankelijk van de ernst van de aandoening kan de logopedist de behandelfrequentie aanpassen.
- In geval van verhindering dient de cliënt dit ten minste 24 uur voorafgaand aan de afspraak aan de logopediepraktijk door te geven (via Whatsapp, telefoon/voicemail, email of website/app). Als een afspraak niet tijdig is afgezegd, kan de logopediepraktijk het ‘no show’ tarief bij de cliënt in rekening brengen.
- Behandelafspraken gelden alleen indien deze in het systeem en de agenda van de logopedist als dusdanig staan. De cliënt krijgt hier per mail een bevestiging dan wel annulering van. Andere vormen van communicatie over de afspraak zijn additioneel en niet leidend.
Artikel 4 Vergoeding
- De cliënt is voor de behandeling een vergoeding aan de logopediepraktijk verschuldigd. Als de logopediepraktijk een overeenkomst heeft met de zorgverzekeraar alwaar de cliënt verzekerd is, worden declaraties rechtstreeks bij deze zorgverzekeraar ingediend. De cliënt is ten allen tijden verantwoordelijk voor het (tijdig) voldoen van de declaraties (artikel 7:461 Burgerlijk Wetboek).
- De cliënt wordt geadviseerd bij de zorgverzekeraar na te gaan of de behandeling logopedie voor vergoeding door de zorgverzekeraar in aanmerking komt.
- De tarieven die de logopediepraktijk hanteert voor de prestaties staan vermeld op de website van de logopediepraktijk. Deze is ook op te vragen in de praktijk. Als de logopediepraktijk een overeenkomst met de zorgverzekeraar heeft gesloten, kunnen andere tarieven gelden.
Artikel 5 Persoonsgegevens
- Om een goede behandeling logopedie te kunnen geven is het noodzakelijk dat (medische) persoonsgegevens van de cliënt en indien van toepassing de wettelijk vertegenwoordiger(s) van de cliënt worden opgeslagen in het systeem van de logopediepraktijk. Hier wordt zorgvuldig en conform AVG standaarden mee omgegaan.
- De logopedist kan (medische) persoonsgegevens aan andere bij de zorgvraag van de cliënt betrokken zorgverleners delen als dit noodzakelijk is voor een goede behandeling. Dit betreft bijvoorbeeld het geven van een terugkoppeling in de vorm van een verslag aan de verwijzend huisarts.
- De (medische) persoonsgegevens worden niet met derden gedeeld, tenzij de cliënt hiermee (schriftelijk) heeft ingestemd.
- Medewerkers van de logopediepraktijk als ook partners waarvoor toegang noodzakelijk is (zoals de provider van het systeem) hebben toestemming om cliëntgegevens in te kijken en te verwerken, waar nodig. Alle medewerkers gaan integer met de gegevens om en zijn gebonden om patiëntgeheim te bewaren.
Artikel 6 Klachten en geschillen
- De logopediepraktijk streeft ernaar om een goede behandeling logopedie aan de cliënt te bieden. Het kan onverhoopt gebeuren dat de cliënt niet tevreden is. De logopediepraktijk wordt hiervan graag zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht zodat de klacht mogelijk kan worden opgelost.
- De logopediepraktijk is aangesloten bij de Klachten- en geschillenregeling. Een klacht kan door de cliënt aan deze instantie worden voorgelegd.
- Meer informatie over de klachtenregeling van de logopediepraktijk staat de op de website van de logopediepraktijk en is te vinden op de website van de NVLF.
Artikel 7 Looptijd en beëindiging
- De algemene voorwaarden worden direct na aanmelding door cliënt actief en wordt aangegaan voor de duur van de behandeling en waar wettelijk voor langer.
- Indien de andere partij niet aan de voorwaarden voldoet, heeft een of beide partijen het recht de overeenkomst op te zeggen en de behandeling te staken.
- Cliënt kan te allen tijde de behandeling staken. Hiermee vervallen tevens de actieve algemene voorwaarden.